Lättillgängligt intranät vs. informationssäkerhet

Kommunen är en organisation med vitt skilda yrken och arbetsplatser. Nu bygger vi ett intranät med information som ska nå tjänstemannen men även badmästaren, naturvårdaren, undersköterskan, förskolläraren och alla andra möjliga yrkesgrupper som inte har självklar tillgång till en dator. Som dessutom ska stå innanför brandväggen.

Ska vi skapa ett effektivt intranät måste det vara tillgängligt.

För det första bygger vi responsivt. I en stor kampanj tidigare i år bytte vi ut all telefoni vilket innebär att det finns större tillgång till smarta telefoner. Vi ser också en markant ökning av surfplattor. Genom att bygga intranätet responsivt når vi fler.

Öppet eller stängt?
Det enda som är skyddat på intranätet är personbilder. De skyddas av PUL. Man kommer att själv få ladda upp (och ta bort) sin bild i profilen. Genom det godkänner jag att bilden finns där och då har vi löst det. För bilder i reportage och annat har vi rutin på att få medgivande innan vi publicerar.

Eftersom vi inte får använda intranätet till sekretesskyddat material skulle vi kunna ha ett helt öppet intranät. Det skulle förenkla åtkomsten för alla anställda.

MEN eftersom känslan är att ett helt öppet intranät skulle hämma flödet på intranätet i stället för att bli det levande verktyg vi har tänkt att det ska bli så väljer vi att lägga det bakom inloggning.

Vi kommer inte att hoppa på tåget som går genom organisationen med stark autentisering. Då blir det för svårt att komma åt sin information när man är ”on the fly”. Däremot blir det en enklare inloggning som gör att alla anställda kommer in på intranätet och samtidigt känner arbetsro.

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*