Projekttriangeln

I varje projekt viktar man vad som är viktigast för resultatet; tid, kvalitet eller kostnad. Vårt projekt är viktat så här:

  • Kvalitet, 40 procent
  • Kostnad, 50 procent
  • Tid, 10 procent

Det innebär att projektet har åtagit sig att skapa ett intranät med hög kvalitet och till fastslagen budget. Vi kan alltså inte sänka kraven på funktioner eller låta kostnaderna dra iväg. Däremot är det okej att skjuta på lanseringsdatum om det visar sig att vi behöver mer tid på oss för att skapa det intranät vi vill ha.

Projekttriangeln

Nu är vi där. Vi får skjuta på lanseringsdatum. Som projektledare kan jag tycka att det är tråkigt, men samtidigt är det viktigt att vi får till det där effektiva arbetsverktyget vi har velat ha från början. Några projektmedlemmar har fått i uppdrag att estimera tidsåtgången för resterande aktiviteter (visst strukturarbete samt överflytt av text). Därefter sätter vi oss ner för att helt enkelt bestämma ett nytt datum för lansering. Den ursprungliga tanken var att vi skulle lansera vid Halloween 2014. Nu lutar det mer åt Lucia eller kanske till och med Påsk. Eller nånstans däremellan.

Edit: Vid projektmötet den 10 oktober bestämde vi att lägga lanseringen våren 2015. Troligtvis landar vi i februari-mars.

Namnet Intranät2014 kommer alltså att kännas lite  passé, men får väl gälla betaversionen. Vid lansering får vi helt enkelt gå över från betaversionen ”2014” till den skarpa versionen som vi döper till Intranät2015 🙂

 

 

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*